Zware fietstocht voor team Brian’s Heroes

brians-heroes-1

‘Uiteindelijk 750km en 13000hm gefietst in zeer zware omstandigheden en goed aan de finish gekomen. Het zit er weer op. We kijken terug op een prachtige week die we nooit meer vergeten.’ Geert Jeuken (de vader van Brian) en zijn team doen mee met Brian’s Heroes in de fietstocht voor onderzoek naar de ziekte van Duchenne.

Freedom Auto Aanpassingen is dit jaar hoofdsponsor van team Brian’s Heroes.

Verslag fietstocht Duchenne Heroes 2017, team Brian’s Heroes:

Na het vele overleggen, geld inzamelen, sponsors zoeken en heel erg veel trainen is het dan zo ver. Eindelijk gaat Duchenne Heroes 2017 starten. Zondag 17-9-2017 mogen we starten. Eerst de groepsfoto maken en dan worden we per team voorgesteld en kunnen we beginnen.

Dag 1: is van start. Hier gaan we van start in de kleding van Duchenne Heroes dag 1,
86 km 1850 hm lekker om in te komen. De eerst dag was het mooi weer en het parcours mooi droog we hebben dus de hele dag tegen elkaar gezegd nou als het zo blijft gaat het lekker en houden we het schoon en droog. De voorspelling zagen er zeker slecht uit. Rond de klok van 16:00 waren we weer binnen. Alles goed gegaan en zoals gezegd lekker weer.

Dag 2: zag er totaal anders uit. Modder, modder en nog eens modder.
Klimmen waren 15% of meer in de modder en water wat van de bergen naar beneden stroomt. Dit was dus ook meteen het beeld van de hele week. Wat was het zwaar. Uiteindelijk rond de klok van 17:00 waren we binnen. Nog redelijk op tijd. Komt ook goed uit zo kunnen we ook mooi nog wat uitrusten. Want dag drie is de koninginnenrit 2800 HM en 100 km. Als je dan denkt aan dinsdag dan wordt het geen pretje.

Dag 3: En ja hoor het beeld is weer hetzelfde, veel klimmen zeer moeilijke en gevaarlijke afdalingen. Het is dus opletten met wat je doet. Rond de klok 18:30 kwamen we binnen.  Eerst de fiets maar schoongemaakt en daarna de douch in. Wat hebben we het koud. Komen we bij de douch blijkt die het niet te doen. Dus dan maar terug naar de camper. Om daar te douchen. Dit is een klein hok maar het gaat. Onze begeleiding Bianca en Gerrie rijden elke dag ons kamp naar de volgende camping en zetten daar alles weer op.
Dit zodat we droog en warm kunnen zitten in de tent die Freedom ons gesponsord heeft.

In de avond de fiets uit elkaar moeten halen omdat ketting en remmen geheel op waren. En dat na driedagen fietsen al. Het geeft wel weer hoe veel modder we gehad hebben. Maar gelukkig was de onderhoudsploeg (mijn vader) al druk in de weer. Rond de klok van 23:00 uur was alles weer klaar.  En konden we gaan genieten van de nacht.

Dag 4: Nu gaan we de benen echt voelen want die hebben gisteren flink aan de bak gemoeten. In de ochtend meer harde weg gehad en in de middag weer in het bos klimmen en ploeteren. Deze dag heeft in het teken staan van banden wisselen en plakken. Veel lek gereden met andere woorden weer een dag dat het laat gaat worden. Maar goed, ook dat hoort bij dit avontuur. In de avond maar weer aan het sleutel gegaan om alles weer netjes in orde te hebben voor dag 5.

Dag 5: Deze dacht ik lekker uit te fietsen. Uiteindelijk komen we vandaag aan op het drielanden punt in Nederland. Weer terug in Nederland minder HM dus lekker tappen dacht ik. Wat een hel was deze dag. Zo zwaar heb ik het nog nooit gehad zoveel modder gezien en gevoeld dat ik er helemaal mee was. Het zo erg dat de voeten niet meer los klikte van de pedalen. Doordat alles zo langzaam ging kiepte we zo m in de modder (als de voeten vast zit kun je niets). Wat een dag was dit. Waar ik dacht om 16:30 binnen te zijn is het uiteindelijk 18:00 geworden. Je merkt dat het lichaam langzaam ook moe begint te worden. Maar ook deze dag overleefd en heel aangekomen. Uiteindelijk is dat het belangrijkste, veilig aankomen.

Dag 6: de langste dag 120 km en nog 1180 hm. Hier kijk ik tegen op, vooral de afstand. Weet nog van de vorige keer dat het een lange zit was. Maar soms heb je ook gewoon geluk deze dag was zo voorbij prachtige route veel singeltrails en mooi afdalingen. Heerlijk wat een dag was dit. Gewoon trappen en genieten. Eindelijk eens niet alleen modder maar prachtig weer.

Dag 7: Hier komen we aan bij de finish in Eindhoven daar staat Brian ons op te wachten en gaan we samen over de eindstreep. Weet nu al dat dit zwaar gaat worden. Hier gaan we het niet drooghouden. Maar dat mag, emotie naar het sporten is het mooiste wat er is in mijn ogen. Nog 96 km singeltrails en we zijn er. Deze dag gaat vanzelf het lijkt wel of we vleugels hebben. Zo lekker loopt het. We zijn ruim op tijd de laatste checkpoint voordat we met 400 man naar de finish gaan. Dit is altijd zeer indrukwekkend.

Eindelijk daar zijn we, Brian staat klaar in de fietskleding. Wat ben ik een gelukkig en een trotse vader dat ik dat kan en mag doen voor mijn eigen zoon. Opa (Gerrie) en mijn vrouw Bianca die de hele week mee zijn geweest. Voor verzorgen en alles wat erbij hoort. Hugo en Roland die dit met mij zijn aangegaan. Nogmaals wat ben ik een gelukkig mens. De laatste meter en het zit er op.

Uiteindelijk 750 km en 13000hm gemaakt in zeer zware omstandigheden en heel aan de finish gekomen. Het zit er weer op. We kijken terug op een prachtige week die we nooit meer vergeten.

Freedom Auto Aanpassingen mag ik jullie vriendelijk bedanken voor wat jullie voor ons gedaan hebben. Behalve financieel, spullen en materialen die jullie ons geschonken hebben was het vooral het mee leven en denken. Maar veel belangrijker, er is weer meer als 1 miljoen opgehaald en dat geld gaat naar onderzoek van Duchenne. Uit grond van mijn Hart dank jullie wel en hopelijk gaat deze ziekte ooit de wereld uit zodat andere mensen dit niet meer hoeven mee te maken. Hier heeft Freemdom dan een grote rol in gespeeld.

Het gehele Team van Freedom Auto Aanpassingen; dank jullie wel.

1. Brian Jeuken (zoon van Geert)
  2. Geert Jeuken (fietser)
  3. Roland van Bree (fietser)
  4. Hugo Barten (fietser)
  5. Bianca Jeuken (begeleiding)
  6. Gerrie Jeuken (begeleiding)